New to site?


Login

Lost password? (X)

Already have an account?


Signup

(X)

KURALLARIYLA DART SPORU

18
Şub 2019

1500’lü yıllarda İngiltere’de ortaya çıkan ve şans oyunu olarak eğlence amacıyla oynanan dart, 1900’lü yıllar itibariyleyse beceri ve antreman gerektiren bir iş olarak görülmeye başlanmıştır.

Atış stratejileri geliştirme ve puan hesaplamaları dolayısıyla matematiksel zekanın gelişimine katkı sağladığı bilinen ve “Ayakta Santranç Oynamak” olarak da nitelendirilen dart, dünya üzerinde şampiyonaları yapılan spor dallarından biridir. Günümüzde aralarında Türkiye’nin de olduğu 63 üye ülke Dünya Dart Federasyonu’na bağlı olarak faaliyet göstermektedir.

GENEL DART KURALLARI

  • Dartlar 30,5 cm uzunluğunda ve en fazla 50 gr. ağırlığında olmalıdır.
  • Her dartın sabit ya da değiştirilebilen çelik uçları ve gövdelerinin arkasında yer alan kanat sistemleri bulunmalıdır.

ATIŞ KURALLARI

  • Her dart teker teker ve elle atılmalıdır.
  • Oyuncunun üç dart atışı sonrası puan hesaplaması yapılır. Atış puanı tahtaya yazıldıktan sonra sıra diğer oyuncuya geçer.
  • Eğer oyuncu 3 atışı da tamamlanmadan önce atış tahtasına ya da attığı dartlara dokunursa atışı tamamlanmış sayılır.
  • Oyun tahtasından düşen ya da isabetsiz olan atışlar için tekrardan dart atılamaz.
  • Atış tamamlanmadan önce oyun tahtasından düşen dartlar puanlamaya dahil edilemez.
  • Atışın puanlamaya dahil edilebilmesi için atılan dartların oyun tahtasının dış çember telinin içinde ve oyunun niteliğine göre uygun yere isabet etmiş olması gerekir.

PUANLAMA KURALLARI

  • Puanlama, atılan dartın yer aldığı dilimin rakamı üzerinden belirlenir.
  • Puanlar toplandıktan sonra dartları tahtanın üzerinden alacak olan kişi, atış yapan oyuncu olmalıdır.
  • Eğer oyuncu atışı için yapılan puanlamaya itiraz etmek isterse, diğer oyuncu dartını atmadan önce itirazını yapmak zorundadır, aksi takdirde tahtada yazan puan esas alınır.
  • Puanlar anlaşılır şekilde yazılmalıdır.

DART OYUN TÜRLERİ

301 / 501 / 701 (Sayıdan Düşmeli Oyun)

Oyunlar 301, 501 veya 701 gibi herhangi bir tek sayıyla başlar ve atışlar sonucunda alınan puan bu sayıdan çıkartılır. Hangi oyuncu daha önce 0 rakamına ulaşırsa oyunu o kazanır. Son atışları kızışmalı geçen bu oyun türünde final atışında alınan puan oyuncuyu 0 rakamına ulaştırmalıdır. 0 rakamına ulaşılana kadar oyun devam eder.

*Eğer puan oyuncuyu 0’ın altına düşürürse oyuncunun atışı sayılmaz ve atış sırası rakibine geçer.

Cricket

Bullseye ve 15 ile 20 arasındaki sayıların üçer defa kapatılmasının hedeflendiği oyunda, bir sayıyı kapatan oyuncu, diğer oyuncular o sayıyı kapatana kadar o sayıdan puan toplamaya devam edebilir. Bu sayıları kapatan ve toplamda en fazla puanı alan kişi oyunun galibi olur.

High Score

Daha çok oyuna yeni başlayan oyuncuların tercih ettiği bu dart türünde, oyunun amacı belirlenen sayıya ilk ulaşan kişi olmaktır. Genellikle oyuncular hedef skor olarak 1000 rakamını belirlerler.

Bu oyunda en yüksek atışı yapan kişi oyuna ilk başlayan oyuncu olur, en düşük puanı alan kişi ise son oyuncudur.

Shangai

1’den 20’ye kadar olan sayılara sırasıyla atış yapıp sonrasında dartını bullseye’a isabet ettiren ve bunlardan puanlama değerlerine göre en yüksek puanı alan oyuncu, oyunun galibi olur.

301 Elimination

0’dan başlayıp 301’de biten oyun, 3 raunt şeklindedir ve 3. raunt sonunda 301’e en fazla yaklaşan kişi oyunun galibi olur.

Split Score (Bölmeli Oyun)

Dart makinelerinde oynanan bu oyun 40 puan ile başlar. Makine her atıştan önce bir rakam belirler ve atış belirlenen bu noktaya isabet ettirilmeye çalışılır. Eğer atış o noktaya isabet ettirilmezse oyuncunun puanı yarıya düşer.

Rapid Score

Yine makineler vasıtasıyla oynanan bu oyunda belirlenen zaman içerisinde verilen sayılara isabetli atışlar yapılmaya çalışılır. 7 raunt süren bu oyunda en yüksek puanı toplayan oyuncu birinci olur.

YÜKSEK SKOR OYUNU İÇİN PUANLAMA SİSTEMİ

  • Eğer dart dışarıdaki ince çemberlerden birisine isabet ettiyse, atış “double” olarak adlandırılır ve alınan puan 2 ile çarpılır.
  • Eğer oyuncunun atışı, içerideki ince çembere isabet ettiyse atış puanı 3 ile çarpılır.
  • Eğer oyuncu ince çemberlere değil de sayının içerisinde kalan alanlara dart attıysa sayının kendisi kadar puan alır.

* Buradaki puanlama sistemi diğer oyunlardaki puanlama sistemleriyle benzerlik göstermektedir.